Hoe werkt gastvrijheid? Merk eerst de klanten op. Zorg dat ze zich gezien voelen. Begroet de klanten. Begin een praatje. Loop even met ze mee. Stel de juiste vragen. Luister goed, en vat samen wat je hoort. Neem netjes afscheid. Simpel? Niet altijd. Gastvrijheid vraagt oefening. En oefenen is precies wat je in de Hospitality Game kunt doen! Benieuwd hoe? Neem eens een kijkje!
De Hospitality Game kan worden gespeeld op PC/MAC, Tablet en Smartphone. Zo kan altijd en overal worden geoefend!
De Hospitality Game omvat drie Modules met in totaal 19 Levels. Leerlingen zullen hun gastvrijheid zo’n vijf uur kunnen oefenen met de game.
De Hospitality Game dekt verschillende werkprocessen uit de kwalificatiedossiers voor MBO opleidingen in de retail. Check ze hieronder!
De Hospitality Game past goed in het programma van VMBO leerlingen met de profielen Economie & Ondernemen en Dienstverlening & Producten.
De Hospitality Game bevat elf competenties. De vaardigheden van de speler op iedere competentie wordt gemeten aan de hand van een aantal scoreregels. Bekijk de competenties hieronder!
Wanneer klanten de winkel inkomen, is het belangrijk dat je ze ziet. Als je in de buurt bent, maak dan echt oogcontact. Als klanten naar jou kijken, kijk je terug.
Klanten vinden het niet fijn als je ze aanspreekt zonder dat ze je kunnen zien. Bovendien moet je wel dichtbij genoeg zijn, zodat ze je kunnen verstaan.
Begroet alle klanten die de winkel binnen komen. Houd daarbij rekening met hun leeftijd: oudere klanten spreek je anders aan dan jongere klanten.
Een zoekende klant kan wel wat hulp gebruiken. Zorg dat je klanten je hulp aanbiedt. Dit kan op vele manieren: ontdek in de Hospitality Game wat het beste werkt!
Heeft de klant zware tassen bij zich? Of moet de klant veel hoesten? Dit zijn uitgelezen kansen om je heel gastvrij op te stellen.
Klanten zijn net mensen. Ze vinden het fijn om een complimentje te krijgen. Maar pas wel op: niet alles komt goed over op de klant!
Tijdens een verkoopgesprek is het belangrijk om uit te vinden wat de klant nodig heeft. Stel de juiste vragen om de behoefte van de klant te achterhalen. Open vragen werken beter dan gesloten vragen. Bovendien krijg je zo een beter gesprek!
Klanten voelen zich beter begrepen wanneer je hun wensen samenvat. Let dus goed op wat ze zeggen, en laat zien dat je ze begrijpt!
Klanten zeggen soms persoonlijke dingen. Als goede verkoper haak je daarop in, en toon je oprechte interesse!