Aan de gang met Intakegesprek

Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt bij het gebruik van de Virtual Reality bril en het spelen van de VR-App Intakegesprek.

Onderzoek Eigen Regie

In deze folder staat beschreven wat de context is waarin je kunt oefenen, wat je kunt leren in de game en hoe je in kan loggen.

Instructievideo

Bekijk voordat je aan de slag gaat met de VR bril de video’s hieronder. Daarin wordt uitgelegd hoe de Virtual Reality headset werkt, en krijg je instructies voor het spelen van de VR-App ‘Intakegesprek’.

 

De video’s staan in een playlist die automatisch afspeelt. Wil je snel naar een bepaald hoofdstuk? Klik dan rechtsboven in de video op de Playlist knop en kies het hoofdstuk dat je wilt bekijken.

Gebruik apparatuur

Voor het gebruik van apparatuur, voorwerpen, computerfaciliteiten e.d. in eigendom toebehorende aan de HAN, zijn voor studenten de volgende regelingen van kracht:

Veelgestelde vragen

Loop je tegen een probleem aan met het geruik van de VR bril of de VR-App Intagegesprek? Bekijk eerst goed de instructievideo en de vragen hieronder. Staat je vraag er niet bij en heb je hulp nodig? Neem dan contact op met de helpdesk van Unbound XR:

 

Telefoon: 085-0657182

E-mail: simon@unboundxr.nl

Ik krijg een melding 'Je bent offline'

Voor het spelen van deVR-app Intakegesprek is internetverbinding nodig:

 

  1. Sluit de VR-app, je komt dan terug in het hoofdmenu van de bril.
  2. Klik op de WiFi knop en maak verbinding met je WiFi netwerk.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld in de bril is zwart

Als het beeld zwart is kan het zijn dat de bril uitstaat, of niet is opgeladen:

 

  1. Druk kort op de aan / uit knop op de zijkant van de bril. Het lampje hoort dan aan te gaan.
  2. Gaat het lampje niet aan? Houd deze knop dan 3 seconde ingedrukt en wacht tot het lampje aan gaat.
  3. Gaat het lampje nog steeds niet aan? laad dan de bril op.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld staat niet recht voor me of ver weg

Als het beeld te ver weg staat, of niet recht voor je, dan kun je het beeld opnieuw centreren:

 

  1. Houd de Oculus knop op je rechtercontroller ingedrukt.
  2. Er verschijnt dan een cirkel in beeld, als die gevuld is hoort het beeld op de juiste afstand te staan.
  3. Draai je hoofd even naar links en naar rechts zodat het beeld ook recht voor je staat.

 

Bekijk de onderstaande video

Ik zit in het Intagekesprek in de tafel, of te ver weg van de tafel

Als je niet goed aan de tafel zit, dan kun je het beeld opnieuw centreren:

 

  1. Houd de Oculus knop op je rechtercontroller ingedrukt.
  2. Er verschijnt dan een cirkel in beeld, als die gevuld is hoort het beeld op de juiste afstand te staan.
  3. Draai je hoofd even naar links en naar rechts zodat het beeld ook recht voor je staat.

 

Bekijk de onderstaande video

Ik zit te hoog of te laag

Als je te hoog of te laag zit is het vloerniveau niet goed ingesteld. Sluit de VR-App Intagekesprek en stel het speelgebied opnieuw in.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld is niet scherp

Het beeld hoort scherp te zijn, en teksten moeten goed leesbaar zijn. Als dit niet het geval is volg dan de volgende stappen tot je scherp beeld hebt:

 

  1. Beweeg de bril wat heen en weer, en van naar boven en beneden op je hoofd.
  2. Verstel de banden aan de zijkant en bovenop je hoofd zodat de bril strak genoeg en recht voor je ogen zit. Let op dat de banden aan de zijkant is lijn staan met de bril, en dat de achterkan van de band vrij laag op je achterhoofd zit.
  3. Zet de bril af en pas de afstand tussen de lenzen aan door deze naar de buitenkant of de binnenkant van de bril te schuiven. Er zijn 3 posities, probeer uit welke het beste bij jou past.

 

Bekijk onderstaande video.

Mijn controllers werken niet meer

Volgen je handen in VR je echte handen niet, of niet goed? Neem dan de volgende stappen:

 

  1. Speel je binnen en is er voldoende licht in de ruimte? In een te donkere ruimte heeft de headset meer moeite met het detecteren van de controllers. Let op; speel nooit in direct zonlicht!
  2. Controleer of de batterij in de controller is opgeladen.
Ik voel me misselijk

Als je je misselijk of ongemakkelijk voelt tijdens het gebruik van je VR bril, ervaar je mogelijk symptomen van VR-ziekte. Zet de bril af na elke oefening en probeer het na 10 minuten opnieuw. Voel je je nog steeds misselijk? Stop dan met het gebruik van de VR-bril.

Ik wil hulp tijdens het gesprek

Als je tijdens het gesprek met Max niet weet wat je zou moeten doen of zeggen kun je altijd om hulp vragen.

 

  1. Beweeg je hand naar de bol. Je ziet dan één of meerdere tips.
  2. Klik op een hint-kaartje om deze om te draaien. Op de achterkant staan voorbeelden van wat je junt zeggen.
  3. Klik op de ronde Play knop om door te gaan met de oefening.

 

Na de eerste ronde krijg je de scores te zien op de leerdoelen. Wil je speciale hulp bij een leerdoel, dan kun je hierop Hints aanzetten:

 

  1. Klik op een Leerdoel om de feedback te bekijken.
  2. Klik op de knop achter Help mij hierbij om de hints aan te zetten.
  3. Start de nieuwe ronde.
  4. Als er zich een kans voordoet op dit leerdoel hoor je een geluidseffect en gaat de bol een stukje open. Raak de bol aan om de hint op het leerdoel te bekijken.

 

Bekijk de onderstaande video

Ik wil de oefening stoppen

Je kunt op elk moment de oefening afbreken:

 

  1. Beweeg je hand naar de bol
  2. Klik op de knop Oefening stoppen onderin het beeld

 

Let op; je voortgang en resultaten van een afgebroken ronde worden niet opgelagen. In het feedbackscherm zie je alleen de resultaten van de rondes die je helemaal hebt afgerond.

Ik wil terug naar het hoofdmenu van de VR bril

Als je terug moet naar het hoofdmenu van de bril (bijvoorbeeld om het speelgebied opnieuw in te stellen), dan moet je de App Intakegesprek sluiten:

 

  1. Zit je in de oefening? Breek die eerst af door met je hand naar de bol te gaan en klik op Oefening afsluiten.
  2. Klik in het menu de knop App sluiten in de balk onderin het scherm.
Ik zie steeds een blauw raster, een blauwe cirkel of de echte omgeving in grijstinten

Dit betekent dat je (bijna) buiten het ingestelde speelgebied bent. Je kunt terugkeren naar je ingestelde speelgebied, of het speelgebied opnieuw instellen:

 

  1. Sluit de VR App Intagekesprek. Je komt dan terug in het hoofdmenu van de bril
  2. Klik op de knop met het Tandwiel icoon om de instellingen te openen
  3. Klik op het icoon om het speelgebied opnieuw in te stellen en volg de instructies in de bril.

 

Bekijk de onderstaande video

Max reageert niet

Krijg je geen reactie van Max als je iets tegen hem zegt? Controleer dan het volgende:

 

  1. Houd de Trigger knop (voorop de controller) ingedrukt terwijl je praat, en laat deze los als je uitgepraat bent. Het maakt niet uit of je de knop op de linker- of de rechtercontroller gebruikt.
  2. Zorg dat het geluid van de VR bril aan staat. Gebruik de volumeknoppen onderop de bril.
Max geeft vreemde reacties

Het programma maakt gebruik van spraakherkenning, zodat je vrij bent om te zeggen wat je wilt en op de manier die je wilt. Dat is helaas nooit 100% correct. Krijg je geen reactie of een vreemde reactie? Probeer het dan op een andere manier te zeggen.

 

De spraakherkenning werkt het best als je onderstaande tips opvolgt:

  • Praat duidelijk.
  • Maak korte zinnen.
  • Vermijd samengestelde zinnen, maak daar 2 aparte zinnen van.

 

Je kunt altijd je hand bij de bol houden voor hulp. klik op de instructiekaartjes om de voorbeeldzinnen op de achterkant te bekijken.

 

Bekijk de onderstaande video

Top