Leren door te doen

Virtual Skillslab: de kracht van leren door te doen

‘Leren door te spelen’, ‘onderzoekend leren’, ‘hands-on learning’. Hoe je het ook noemt, leren door te doen is een krachtig. Het is zelfs één van de meest basale vormen van leren. Denk maar aan het jonge kind dat zelf op onderzoek uitgaat. Uiteraard kom je wel eens iets tegen dat niet werkt. Misschien doet er soms eens iets pijn of maak je iets kapot. Maar van die fouten leer je! En, heel belangrijk, je komt er ook achter wat wél werkt!

Virtual Skillslab’s CEO, Eric Jutten, gelooft sterk in leren door te doen: “Mijn interesse is heel breed. Als ik bij iets nieuws betrokken raak, wil ik er direct mee aan de slag. Ik vind dat ook leuk. Neem bijvoorbeeld motorrijden. Toen ik op mijn 20e een motor kocht, ging ik er ook aan sleutelen. Ik leerde heel gauw hoe die motor in elkaar zat, gewoon door dat te doen. En dat waren vaardigheden die ik ook in andere situaties kon toepassen.”

Leren door te doen in het onderwijs

In het traditionele onderwijs is niet altijd ruimte voor deze praktijkgerichte manier van leren. Kennis wordt vaak overgedragen via teksten of door een docent die vertelt. Dit is niet voor iedereen effectief. Eric Jutten: “Zeker als je vaardigheden wilt aanleren, is het overdragen van kennis een omweg. Beter is het om leerlingen de gevolgen van hun beslissingen direct te laten ervaren.”

Met deze gedachte ontwikkelde Eric Jutten tijdens zijn studie geografie al in 1985 zijn eerste simulatiegame, ‘Honger of erosie’. Hierin nam de speler de rol van een boer aan met een stuk land. Uitbreiding van het landbouwgebied door bomen te kappen, leverde meer voedsel op, maar leidde ook tot meer erosie.

Virtual Skillslab: dertig jaar ervaring met leren door te doen

De eerste voorloper van de games van Virtual Skillslab bevatte al een aantal basisprincipes die deze games zo sterk maken. Door het aannemen van een rol, is de speler sterk betrokken en gemotiveerd om beter te worden. Verder ondervinden spelers direct de gevolgen van hun beslissingen. Maar wel zonder échte consequenties. Games vormen een veilige omgeving om te leren door te doen en fouten te maken.

Volgens Eric Jutten is het maken van je eigen keuzes en fouten essentieel voor leren door te doen. “Interactie met de omgeving en keuzevrijheid, het gevoel dat jij bepaalt wat er gebeurt, maakt dat je wilt ontdekken. En als je je doel eenmaal bereikt, geeft dat een enorm succesgevoel.”

Leren door te doen in de winkel en het magazijn

In de Virtual Skillslab Warehousetrainer neemt de speler verschillende rollen aan die van belang zijn voor een logistiek medewerker. In de Kassatrainer leert de speler de procedures, maar ook de omgangsvormen, die gevraagd worden van een verkoopmedewerker. De Hospitality Game, die momenteel wordt ontwikkeld, gaat nog veel dieper in op die vaardigheden op het gebied van gastvrijheid. In de drie games ligt het initiatief telkens bij de speler: vaardigheden leer je alleen maar door te doen.

Wij van Virtual Skillslab zouden hier ongeveer zeggen: “genoeg gelezen, ik wil die games ook doen: . Ben je dit met ons eens, vraag dan hier een proefaccount aan. Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rond de Hospitality Game, volg Virtual Skillslab dan op LinkedIn, of houd deze website in de gaten.



Top