Instructie gebruik VR bril

Op deze pagina vind je instructies en informatie over het gebruik van de Virtual Reality bril en het werken met VR-apps, gemaakt met CenarioVR.

Hulp nodig?

Loop je tegen een probleem aan met het gebruik van de VR bril of de VR-App? Bekijk eerst goed de instructievideo en de vragen hieronder.

Staat je vraag er niet bij en heb je hulp nodig? Neem dan contact op met de docent of de amanuensisdienst:

  • Telefoon: 0653259212
  • Intern: 86034

 

Postbus XR devices Radboudumc Health Academy:
xrdevices.rha@radboudumc.nl

Instructievideo

Bekijk voordat je aan de slag gaat met de VR bril de instructievideo’s hieronder. Daarin wordt uitgelegd hoe de VR bril werkt, en hoe je apps in CenarioVR kunt bekijken.

 

De video’s staan in een playlist die automatisch afspeelt. Wil je snel naar een bepaald hoofdstuk? Klik dan rechtsboven in de video op de Playlist knop en kies het hoofdstuk dat je wilt bekijken.

Gebruik apparatuur

Voor het gebruik van apparatuur, voorwerpen, computerfaciliteiten e.d. in eigendom toebehorende aan de Radboud Health Academy, zijn de volgende afspraken van kracht:

 

  • Het gebruik van de apparatuur is voor eigen risico.
  • Bij verlies of diefstal van de apparatuur is de geregistreerde gebruiker/lener verantwoordelijk.
  • Na gebruik moet de apparatuur -schoongemaakt en ingepakt- op afgesproken datum en tijd ingeleverd worden.
Veelgestelde vragen
Ik krijg een melding 'Je bent offline'

Voor het spelen van de VR-app CenarioVR is internetverbinding nodig:

 

  1. Sluit de VR-app, je komt dan terug in het hoofdmenu van de bril.
  2. Klik op de WiFi knop en maak verbinding met je WiFi netwerk.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld staat niet recht voor me of ver weg

Als het beeld te ver weg staat, of niet recht voor je, dan kun je het beeld opnieuw centreren:

 

  1. Houd de Oculus knop op je rechtercontroller ingedrukt.
  2. Er verschijnt dan een cirkel in beeld, als die gevuld is hoort het beeld op de juiste afstand te staan.
  3. Draai je hoofd even naar links en naar rechts zodat het beeld ook recht voor je staat.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld in de bril is zwart

Als het beeld zwart is kan het zijn dat de bril uitstaat, of niet is opgeladen:

 

  1. Druk kort op de aan / uit knop op de zijkant van de bril. Het lampje hoort dan aan te gaan.
  2. Gaat het lampje niet aan? Houd deze knop dan 3 seconde ingedrukt en wacht tot het lampje aan gaat.
  3. Gaat het lampje nog steeds niet aan? Laad dan de bril op.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld staat te dichtbij, ver af of niet in het midden.

Als je beeld niet goed staat, dan kun je het beeld opnieuw centreren:

 

  1. Houd de Oculus knop op je rechtercontroller ingedrukt.
  2. Er verschijnt dan een cirkel in beeld, als die gevuld is hoort het beeld op de juiste afstand te staan.
  3. Draai je hoofd even naar links en naar rechts zodat het beeld ook recht voor je staat.

 

Bekijk de onderstaande video

Ik zit te hoog of te laag

Als je te hoog of te laag zit is het vloerniveau niet goed ingesteld. Sluit de VR-App en stel het speelgebied opnieuw in.

 

Bekijk de onderstaande video

Het beeld is niet scherp

Het beeld hoort scherp te zijn, en teksten moeten goed leesbaar zijn. Als dit niet het geval is volg dan de volgende stappen tot je scherp beeld hebt:

 

  1. Beweeg de bril wat heen en weer, en van naar boven en beneden op je hoofd.
  2. Verstel de banden aan de zijkant en bovenop je hoofd zodat de bril strak genoeg en recht voor je ogen zit. Let op dat de banden aan de zijkant is lijn staan met de bril, en dat de achterkant van de band vrij laag op je achterhoofd zit.
  3. Zet de bril af en pas de afstand tussen de lenzen aan door deze naar de buitenkant of de binnenkant van de bril te schuiven. Er zijn 3 posities, probeer uit welke het beste bij jou past.

 

Bekijk onderstaande video.

Mijn controllers werken niet meer

Volgen je handen in VR je echte handen niet, of niet goed? Neem dan de volgende stappen:

 

  1. Speel je binnen en is er voldoende licht in de ruimte? In een te donkere ruimte heeft de headset meer moeite met het detecteren van de controllers. Let op; speel nooit in direct zonlicht!
  2. Controleer of de batterij in de controller is opgeladen.

 

Is er voldoende licht maar werken de controllers nog steeds niet? Dan moet je de batterij vervangen.

  1. Schuif aan de zijkant van de controller het kapje er af.
  2. Vervang de batterij met een nieuwe AA batterij.
Ik voel me misselijk

Als je je misselijk of ongemakkelijk voelt tijdens het gebruik van je VR bril, ervaar je mogelijk symptomen van VR-ziekte. Zet de bril af na elke oefening en probeer het na 10 minuten opnieuw. Voel je je nog steeds misselijk? Stop dan met het gebruik van de VR-bril.

Ik wil terug naar het hoofdmenu van de VR bril

Als je terug moet naar het hoofdmenu van de bril (bijvoorbeeld om het speelgebied opnieuw in te stellen), dan moet je de App CenarioVR sluiten:

 

  1. Zit je in een scenario? Breek die eerst af door het menu te openen met de Oculus-knop.
  2. Klik vervolgens in het menu op de knop Afsluiten.
Ik zie steeds een blauw raster, een blauwe cirkel of de echte omgeving in grijstinten

Dit betekent dat je (bijna) buiten het ingestelde speelgebied bent. Je kunt terugkeren naar je ingestelde speelgebied, of het speelgebied opnieuw instellen:

 

  1. Sluit de CenarioVR. Je komt dan terug in het hoofdmenu van de bril
  2. Klik op de knop met het Tandwiel icoon om de instellingen te openen
  3. Klik op het icoon om het speelgebied opnieuw in te stellen en volg de instructies in de bril.

 

Bekijk de onderstaande video

Top